Hjem / SISTE NYTT / INFORMASJON OM UTLØSTE BRANNALARMER

  • Evija Izaka
  • 62 Views
  • 0 kommentarer
  • Ingen tagger

Siden 2014 har Sameiet Galleriet hatt stort fokus på arbeid med brannsikkerhet på eiendommen. I løpet av de siste 2 årene har brannalarmanlegget blitt skiftet ut i sin helhet. Pr. d.d. er eiendommen utstyrt med et nytt, heldekkende brannalarmanlegg med direkte overføring til vår vaktsentral/ Securitas.

I løpet av de siste to årene har vi redusert antall brannalarmer betraktelig. I løpet av 2014 gikk det 282 brannalarmer, mens i 2015 – 16 stk. Hittil i år har det gått 11 alarmer hvorav halvparten av disse utenfor ordinær arbeidstid. Målet er å redusere tallet ytterligere, og forsikre oss om at samtlige alarmer som skyldes «brukerfeil» reduseres til et minimum. I et komplekst bygg som Galleriet, vil det alltid være tilfeller hvor det ikke er mulig å unngå at alarmen blir utløst (f.eks. hærverk på anlegget), men vi ønsker å redusere dette til et minimum.

F.o.m. 1.12.2016 vil Sameiet innføre et bøtesystem. For leietakere som har utløst brannalarm grunnet, for eksempel, steking av vafler, damp fra oppvaskmaskin, div. arbeider som pågår i lokalene o.l., vil dette ha følgende konsekvenser:

  • Utløst alarm første gang fører kun til skriftlig advarsel.
  • Etter det: en bot på 5 000 NOK pr. utløst alarm.
  • Ved gjentatte ganger (mer enn 2) økes størrelsen på boten til 10 000 NOK.

Samtlige leverandører som jobber i deres lokaler i regi av Sameiet skal være informert om rutiner vedr. utkobling av brannalarmanlegg. I tilfeller hvor det er Sameiets leverandør som eventuelt utløser brannalarm i deres lokaler, vil regningen rettes til det respektive firmaet og ikke leietaker.

I tilfeller hvor deres egne leverandører utløser brannalarm, vil leietaker få regningen, og denne kan eventuelt viderefaktureres leverandør. Driftspersonell på Galleriet har ikke kontroll på samtlige leverandører som direkte bestilles av leietakere; av denne grunn må informasjon vedr. rutiner når det gjelder brannalarm, videreformidles av ansvarlig person hos leietaker.

Husk at Sameiet kommer ikke til å fakturere leietaker i tilfeller hvor det viser seg at det er noe feil på anlegget. Hvert tilfelle kontrolleres. Vi ønsker å redusere tilfeller hvor uaktsom bruk av utstyr/ lokalene medfører en full evakuering av eiendommen. 

For å unngå en regning fra Sameiet ber vi alle leietakere om å huske følgende:

  • Hvis dere vet om dager dere skal ha aktiviteter i lokaler som kan utløse brannalarm – ta kontakt enten med vektere eller vårt driftspersonell. Meldere som er i det området kan enten midlertidig kobles ut eller dere kan låne ut røde kopper som kan settes på meldere. Det er ikke lov til å bruke plasthansker e.l. for tildekking av brannmeldere. Ved usikkerhet – ta heller en ekstra telefon til vaktmestere/vektere enn kom i en situasjon hvor alarmen går.
  • Hvis alarmen går gjentatte ganger samme sted – ta en prat med vårt driftspersonell. Anlegget er helt nytt, og det finnes mange muligheter til å justere det. Mange steder på eiendommen er slike justeringer allerede gjort, men vi er alltid villige til å se på det.

Hensikten med denne innføring av bøtesystem er å redusere antall brannalarmer på eiendommen for å unngå unødvendig evakuering av eiendommen. Bygget har vært gjennom en lang prosess med byggearbeider, og grunnet antall utløste brannalarmer i løpet av de siste årene, har respekten for alarmen blitt noe redusert. Hver alarm skal behandles med respekt. For å oppnå en best mulig resultat, trenger vi deres bistand.

Vennligst ta kontakt ved eventuelle spørsmål.

Ber om at samtlige ansatte får informasjon om rutiner som gjelder eiendommen dere leier lokaler i.

SISTE PROSJEKTER