Hjem / NYTTIG INFO / BRANNVERN / INSTRUKS FOR MIDLERTIDIG UTKOBLING AV BRANNALARMANLEGG

bdh200_300_500_large

Instruks for midlertidig utkobling av brannalarmanlegg

Formål med denne instruksen er å få entydige og klare rutiner for hvordan driftsbetjeningen skal forholde seg ved utkobling av sløyfer, deler eller hele brannalarmanlegget ved feilmeldinger, eller ved arbeid i rom hvor det er monterte branndetektorene. Utkobling kan gjøres midlertidig ved arbeid som kan forårsake varmeutvikling og dermed løse ut branndetektoren, eller ved registrerte feilmeldinger som varsles for utbedring.

I enkelte tilfeller kan det være behov for å koble ut deler av brannalarmanlegget for å hindre unødig utløsing av brannalarm.

  • Det skal gjennomføres en rettet risikovurdering på slikt tiltak før dette gjennomføres.
  • En utkobling av brannalarmanlegget skal ikke gi redusert sikkerhet i forhold til varsling av brann.
  • Det er viktig at brannalarmanlegget ikke kobles ut før det er helt nødvendig og at det kobles inn igjen så snart det er mulig.
  • Den midlertidige utkoblingen kan utføres kun av byggets driftsansvarlige eller vektere.
  • Tidspunkt for ut- og innkobling skal føres i brannalarmanleggets loggbok.
  • Leietakere og andre alarmmottakere skal varsles om utkobling og varighet på denne.
  • Det er ikke lov å koble ut en/ flere meldere i lengre periode enn 12 timer om gangen.
  • Det er leietakers/ deres leverandørs ansvar å melde ifra til vektere når evt. arbeid er ferdigstilt og melderen kan tilbakestilles.
  • I tillegg til utkobling av meldere, skal disse alltid tildekkes med røde kopper. Disse hentes ut/ leveres tilbake til vektere på Vaktsentralen. Vektere leverer ut koppene kun mot signatur.
  • Så langt det ikke er planlagt å drive med arbeider som medfører mye støv, er det anbefalt å bruke kun de røde koppene. Det er ønskelig av Sameiet å ha så få som mulig utkoblede brannmeldere til en hver tid.
  • Det er IKKE lov å tildekke brannmeldere med plasthansker, tape e.l. Evt. kostnader for utbedring av feil på meldere grunnet feil tildekkingsmåte rettes til leietaker.
  • Utløst brannalarm grunnet manglende tildekking av melder eller som skyldes evt. arbeider i leietakers lokaler som ikke har blitt varslet driftsansvarlige på eiendommen vil medføre leietaker en bot i størrelse på 5 000 NOK (se egen instruks/ infoskriv vedr. dette).
  • Det må utsettes alternativt vakthold eller iverksettes jevnlige brannkontrollrunder for å kompensere for manglende automatisk varsling.
  • Ved arbeider som gir økt risiko for brann- / brannalarm skal det plasseres ut vakthold (brannvakt) og settes ut tilstrekkelig med egnet slokkeutstyr.

Brannvernleder med driftspersonellet på bygget skal i hvert enkelt tilfelle vurdere om det skal iverksettes kompenserende tiltak og hvilke. Kompenserende tiltak kan være f.eks. utsetting av brannvakter eller ekstra brannslukkingsapparater.

Husk at det er seksjonseiers/ leietakers ansvar å varsle driftspersonellet ved eventuelle arbeider/ behov for utkobling av brannalarmanlegget!

MER OM AKTØRENE